Którą platformę do blogowania wybrać?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Blogować dzisiaj może każdy i coraz więcej osób chce to robić zawodowo. Nic dziwnego, zarobki topowych blogerów są kuszące. Jednak wbrew pozorom, nie jest to łatwy kawałek chleba. A początki, mówiąc delikatnie, nie są lekkie. 

Ile jest blogów na świecie? Trudno to oszacować, ale udało nam się dotrzeć do danych, że jest ich ponad 150 mln. To raczej wróżenie z fusów, a nie rzetelne dane 🙂 W każdym razie liczba jest imponująca i raczej wykazuje tendencje wzrostowe. W związku z tym trudno się dziwić, że jak grzyby po deszczu wyrastają nowe platformy blogowe. Darmowe, płatne. Dla każdego coś się znajdzie, ale jak wybrać tę najlepszą?

Na specjalną uwagę zasługują trzy najbardziej popularne platformy: WordPress.org, WordPress.com i Blogger. Ale konkurencja nie śpi i w siłę rosną Wix i Squarespace, z nimi również warto się zapoznać. Co zatem wyróżnia wspomniane platformy?

WordPress.org

To niekwestionowany lider, nie tylko jeśli chodzi o blogi. Jak pisaliśmy już wcześniej TUTAJ, 30% wszystkich stron internetowych śmiga na tym popularnym CMS. To system, który daje niezależność internetowym twórcom. Jest darmowy i ma właściwie nieograniczone możliwości rozwoju. Co trzeba wiedzieć wybierając CMS do prowadzenia bloga? WordPress.org wymaga posiadania własnego hostingu i domeny, na których instaluje się system. Należy więc ponieść pewne koszty założenia takiego bloga. Jednak przy odrobinie cierpliwości i wytrwałości, będą to jedyne roczne koszty, jakie poniesiemy.  Z powodzeniem na początek można postawić taką stronę na darmowym motywie. Przejdźmy więc do zestawienia wad i zalet bloga na WordPress.org.

Zalety

Oprogramowanie jest darmowe. Najlepiej ściągnąć je z oficjalnej strony WordPress.org.

WordPress.org daje Ci poczucie bezpieczeństwa. Jesteś swoim panem i władcą, posiadasz wszystkie prawa do swojego bloga i nikt bez Twojej wiedzy nie może go usunąć.

Ci szczęśliwcy, którym blogowanie przynosi dochód, zapewne mają swoje produkty. WordPress.org pozwala na rowój strony w kierunku eCommerce. Z powodzeniem można rozszerzyć bloga o sklep internetowy.

Własna domena i hosting sprawiają wrażenie większego profesjonalizmu.

Panujesz nie tylko nad tym, co ukazuje się na stronie, ale jeśli posiadasz niezbędną wiedzę, możesz także dowolnie modyfikować kod. Co więcej, tylko Ty decydujesz jakie reklamy (i czy w ogóle) będą wyświetlane na Twoim blogu.

Wady

To może być problem dla początkujących blogerów. Jednak trzeba na początek trochę monet wyłożyć.

Musisz pamiętać o aktualizacjach, regularnie wykonywać kopie zapasowe, pilnować bezpieczeństwa strony, itp.

WordPress.com

U wielu osób rozróżnienie WordPress.com od WordPress.org wywołuje palpitacje serca. Różnice między nimi są jednak dość zasadnicze, choć należą do jednego podmiotu. WordPress.com to komercyjna platforma, która daje do wykorzystania 3 GB przestrzeni dyskowej i domenę z końcówką “wordpress.com” za darmo. Za dodatkowe opcje trzeba już dopłacić, i to dość słono. Twórcy udostępniają ponad 70 gotowych motywów, więc możliwości wyglądu są dość ograniczone. Ale za to nie trzeba się martwić kopiami zapasowymi, bezpieczeństwem, etc. Na początek to całkiem dobra opcja, bo bezkosztowa. 3 GB mogą wystarczyć na całkiem długo, jeśli pamięta się  o optymalizacji mediów. 

Zalety

W wersji podstawowej WordPress.com daje za darmo domenę i 3 GB przestrzeni dyskowej.

Nie musisz martwić się instalacją, aktualizacjami, wykonywaniem kopii, bezpieczeństwem itp.

Blog znajduje się na setkach serwerów, więc bardzo mało prawdopodobne, że zostanie wyłączony z powodu przeciążenia sieci.

Dodatkowy ruch na blogu generowany dzięki opcji “Blog dnia” i tagom.

Wady

Wersja podstawowa jest dość uboga, a dodatkowe opcje drogie. WordPress.com nie daje wielu możliwości rozwoju.

Dostajesz za darmo domenę i hosting, ale właściwie to nie za darmo. Na Twojej stronie wyświetlają się reklamy, na które nie masz wpływu. Co więcej, nie zarabiasz na nich.

Twój blog może zniknąć z blogosfery bez ostrzeżenia, bo tak naprawdę należy do hostingodawcy.

Nie ma możliwości wgrania własnych motywów, ani modyfikowania kodu.

Własna domena i przypisany do niej adres email wyglądają profesjonalnie w oczach potencjalnych reklamodawców, czy partnerów. WordPress.com tego nie daje.

Blogger

To dziecko Google. Bloga założonego na Bloggerze można łatwo rozpoznać po końcówce domeny “blogspot.com”. To druga najpopularniejsza platforma do blogowania zaraz po WordPress.org. Ma prosty w obsłudze panel administracyjny i daje całkiem spore możliwości odnośnie wyglądu strony. W zasobach Internetu łatwo można znaleźć gotowe (także darmowe) szablony, które znacznie uatrakcyjniają aparycję takiej witryny. Google daje za darmo 15 GB przestrzeni dyskowej i domenę z końcówką “blogspot.com”. Przy czym łatwo można przekierować takiego bloga na własną domenę. Blogi na blogspot dobrze się pozycjonują, dają sporo wolności i możliwości, ale nie są pozbawione wad. 

Zalety

Usługa w podstawowej wersji jest darmowa.

15 GB to całkiem dużo i spokojnie może wystarczyć nawet na kilka lat blogowania. W porównaniu z WordPress.com to 5x więcej! Do tego serwery Google są bardzo stabilne, wytrzymają spore obłożenie.

Popularność Bloggera i możliwość wgrania własnego szablonu, przekłada się na dostępność ogromnej ilości płatnych i darmowych szablonów.

Blogger to dziecko Google, a Google to obecnie najbardziej popularna wyszukiwarka w sieci. Nic więc dziwnego, że promuje swoje witryny.

W Bloggerze łatwo można dodać przekierowanie na własną domenę, a to umożliwia budowę swojej marki i zwiększa wrażenie profesjonalizmu

Google daje możliwość przystąpienia do programu AdSence. Dzięki niemu można wyświetlać na swojej stronie reklamy. Co więcej, ma się wpływ na ich jakość i można zarobić.

Wady

Podobnie jak w przypadku WordPress.com, blog nie jest Twoją własnością. W kazdej chwili i bez ostrzeżenia możesz go stracić.

Co prawda wpływ na wygląd jest całkiem spory, ale możliwości rozwoju są mocno ograniczone. Nie założysz sklepu, a i z prostym newsletterem może być problem jeśli nie znasz się na kodowaniu.

Jeśli nie ustawisz przekierowania na własną domenę, to trudno mówić o budowaniu marki. Email też by się przydał własny.

Inne platformy

Ostatnio na rynku zaczynają się rozpychać inni gracze, jak wspomniane Wix i Squarspace. Oferują całkiem ciekawe szablony. Trzeba przyznać, że design jest bardzo na czasie i ich strony robią wrażenie. Dają możliwość założenia strony wizytówkowej, portfolio, czy nawet sklepu internetowego. Mają jednak poważną wadę – koszty. Nawet za podłączenie własnej domeny wystawiają rachunek co miesiąc! To samo i mniejszym nakładem finansowym można mieć korzystając z WordPress.org. Co prawda tego typu platformy oferują wsparcie i być może tym wygrywają u osób, które nie mają pojęcia o tworzeniu witryn internetowych. Nie polecamy jednak tego rozwiązania, koszty miesięczne są gigantyczne w porównaniu z innymi opcjami.

Platformą, która daje największą wolność jest WordPress.org i tę opcję polecamy każdemu, kto chce blogować na poważnie. Możliwości rozwoju są właściwie nieograniczone i taki blog jako działalność wygląda profesjonalnie. Natomiast na początek, dobrym rozwiązaniem wydaje się być Blogger. Daje spory hosting i sporą dawkę wolności bez konieczności ponoszenia kosztów. Jednak wraz z rozwojem bloga może zacząć brakować pewnych funkcjonalności. Ale nie ma co narzekać, ponieważ bloga z Bloggera łatwo można przenieść na WordPress.org i to chyba jego największa zaleta.

Jakie są Wasze doświadczenia z platformami do blogowania? Gdzie znajdował się Wasz pierwszy blog?

Wpis jest przydatny? Udostępnij!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Prestige Web

Prestige Web

Naszą pasją jest projektowanie, a główną doktryną – minimalizm. Wierzymy, że mniej znaczy więcej. Aktywnie śledzimy najnowsze trendy w dziedzinie projektowania stron internetowych. A wszystko to, aby witryny naszych Klientów zawsze były na czasie i wyróżniały się na tle konkurencji.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Subskrybuj nasz newsletter

Przewiń do góry

Potrzebujesz strony internetowej?

network-2402637_1280

zrobimy ją dla ciebie!

Naszą misją jest stworzenie estetycznej i funkcjonalnej strony internetowej, która zwiększy zaufanie Twoich potencjalnych klientów.

Sprawdź naszą ofertę!